Żabki
GRUPA II ŻABKI 4 -LATKI
Nauczyciele:
mgr Iwona Sacała
mgr Małgorzata Wietecha
Woźna oddziałowa
Bożena Wiącek
Konsultacje indywidualne
z nauczycielką
Grupy II „Żabki”
z Iwoną Sacałą:
w każdy pierwszy wtorek miesiąca
od 17.00 - 17.30
z Małgorzatą Wietechą:
w każdy ostatni piątek miesiąca
od 17.00 - 17.30
13.12.2021r
Temat: Choinka czy podłaźniczka ?
Posłuchajcie opowiadania „Choinka” B. Formy:
Na środku sali stała pięknie ustrojona choinka.
– Jaka ładna, kolorowa – zachwycały się dzieci.
– Tyle na niej ozdób – Marek z zaciekawieniem spoglądał na drzewko.
Wojtek podszedł do okna.
– Proszę pani, proszę pani! W ogrodzie też stoi choinka. Tylko, że śnieg ją przysypał i wcale jej nie widać.
Kiedy dzieci spoglądały w szyby okien do sali weszły panie woźne. Nastała pora obiadu. Wszyscy jedli w milczeniu myśląc o małym samotnym drzewku. Kiedy skończyli, pani wyjęła z szafy duże pudło.
– Mam pomysł. Wkładamy ciepłe okrycia i maszerujemy do ogrodu.
Śnieg prószył coraz mocniej. Pani strząsnęła z choinki śnieg. Chłopcy odgarnęli go małymi łopatkami.
– Teraz przymocujemy do gałązek lampki. Pomóżcie mi ostrożnie wyjąć je z pudełka – dzieci wspólnie z panią ozdabiały choinkę.
Po powrocie do sali dzieci podbiegły do okien. Na małej jodle jaśniały barwne, szklane kule.
– No proszę – uśmiechnęła się pani – W tym roku mamy aż dwie choinki.
Opowiadanie na pytania dotyczące tekstu
- O czym było opowiadanie?
- Co zrobiły dzieci?
- Jakie ozdoby możemy wieszać na choince?
- Prezentacja obrazków dwóch choinek, jak wyglądały kiedyś i jak wyglądaj dziś. Omówienie różnic.
- Zapoznanie dzieci z tradycją ubierania choinki.
- Przyczepianie do plansz choinek ozdób choinkowych z podział na to jak było dawniej i jak jest dzisiaj.
https://przedszkolankowo.pl/2016/12/13/choinka-dawniej-i-dzis-scenariusz...
CIEKAWOSTKI :
Zanim w XIX w. dotarł do Polski zwyczaj ubierania choinki, wcześniej w domach wieszano podłaźniczkę, nazywaną też podłaźnikiem, jutką, sadem rajskim, bożym drzewkiem czy wiechą. Były to gałązki lub czubek świerka albo jodły podwieszane u sufitu i dekorowane. Podłaźniczki królowały na polskich ziemiach aż do lat 20. XX w.
Z czasem podłaźniczkę wyparły choinki, które przywędrowały do Polski na przełomie XVIII i XIX w. z ziem alzackich podczas zaboru pruskiego. Żołnierze stacjonujący na naszych terenach zachęcali do tego zwyczaju. Początkowo szczególną popularnością cieszyła się wśród arystokracji, następnie zwyczaj upodobała sobie pozostała ludność. Zwyczaj dekorowania choinek był początkowo uważany przez kościół katolicki za pogański. Jednak ze względu na rosnącą liczbę zwolenników przyozdabiania drzewek, to kościół stał się miejscem rozpowszechniania tej tradycji w krajach Europy Północnej i Środkowej.
10.12.2021r
Temat: :Co dzieci wiedzą o świętach ?
Posłuchajcie zagadek:
Rodzic czyta zagadki. Na podstawie udzielonych odpowiedzi dzieci zgadują, co będzie tematem dzisiejszych zajęć.
Zielona, z lasu wzięta,
wesoło nam z nią w święta. (choinka)
Choinkowe ozdoby
okrągłe jak słońce,
jak ono złociste
i blaskiem świecące. (bombki)
Zimą, latem, na jesieni,
ona zawsze się zieleni.
Choć ma igieł bardzo dużo,
to do szycia jej nie służą. (choinka)
Co to za kochany święty,
co przynosi nam prezenty?
Kiedy gwiazdka już zaświeci,
on obdarza wszystkie dzieci. (Mikołaj)
W czerwonym płaszczu nocą się skrada
i pod choinką prezenty składa.
Ma długą brodę, czapkę i laskę,
odwiedza dzieci, co obchodzą Gwiazdkę.
(Mikołaj)
Już słychać kolędy,
drzewka pachną wokół.
Pora na kolację,
najważniejszą w roku. (Wigilia)
Gdy śpiewasz je wraz z rodziną,
radośnie wam święta płyną,
a Bóg Nowonarodzony
w żłóbku śpi rozanielony. (kolędy)
Z mroźnego lasu przywieziona,
w srebrzyste bombki ustrojona,
a kiedy płomień świec zaświeci,
cieszy dorosłych, cieszy dzieci. (choinka)
„Co o świętach wiedzą dzieci?”
Podczas zajęć rodzic kieruje rozmowę na tradycje świąteczne, które przekazywane są z pokolenia na pokolenia. Jest to szczególnie ważne, aby móc wyjaśnić przedszkolakom, dlaczego te wszystkie przygotowania są dla nas takie ważne.
Posłuchajcie wiersza pt. Wieczór wigilijny Tadeusza Kubiaka.
Wieczór wigilijny
Biały obrus lśni na stole,
pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince,
co tu przyszła rano.
Na talerzu kluski z makiem,
karp jak księżyc srebrny.
Zasiadają wokół stołu
dziadek z babcią, krewni.
Już się z sobą podzielili
opłatkiem rodzice.
Już złożyli wszyscy wszystkim
moc serdecznych życzeń.
Kiedy mama się dzieliła
ze mną tym opłatkiem,
miała w oczach łzy, widziałem,
otarła ukradkiem.
Nie wiem, co też mama chciała
szepnąć mi do ucha:
bym na drzewach nie darł spodni,
pani w szkole słuchał…
Niedojrzałych jabłek nie jadł,
butów też nie brudził…
Nagle słyszę, mama szepce:
– Bądź dobry dla ludzi.
Pytania:
- Z czym kojarzą się wam święta?
- Co dzieci lubią najbardziej w tym okresie?
- Co robimy w święta? Z kim się spotykamy?
- Jakie potrawy powinny znaleźć się na wigilijnym stole?
- Co to znaczy „być dobrym dla ludzi” – w nawiązaniu do ostatniego zdania w wierszu?
Chcąc dodatkowo podkreślić, jak ważne jest kontynuowanie tradycji świątecznych, warto wspomnieć dzieciom, o zwyczajach i tradycjach świątecznych z innych państw.
Jak wam się wydaje, czy w innych krajach do dzieci też przychodzi Święty Mikołaj?
- Czy tradycje świąteczne w każdym państwie wyglądają tak samo?
Podczas prowadzenia zajęć pomocne będą takie materiały, jak: mapa Europy, zdjęcia flag wybranych państw. Podróżując po kolejnych państwach, rodzic opowiada o zwyczajach świątecznych w innych regionach Europy.
WIELKA BRYTANIA: Dzieci dostają prezenty pierwszego dnia świąt z samego rana, nie tak jak w Polsce podczas kolacji
wigilijnej. Zgodnie z tradycją, dzieciom mieszkającym w Wielkiej Brytanii prezenty przynosi Święty Mikołaj, który wchodzi w nocy przez komin i wkłada upominki do wywieszonych na kominku skarpet. Na wigilijnej kolacji głównym daniem jest pieczony indyk.
NIEMCY: Choinka u naszych sąsiadów wygląda zupełnie inaczej niż w polskiej tradycji. Zamiast bombek wieszane są ozdoby jadalne: orzechy, cukierki, owoce suszone. Najbardziej uroczystym momentem jest świąteczny obiad, po którym rozpakowuje się złożone pod choinką prezenty.
HOLANDIA: Według wierzeń holenderskich, Święty Mikołaj przypływa do dzieci statkiem z Hiszpanii, a potem podróżuje na siwym koniu. Zgodnie z tą tradycją, po wigilijnej kolacji dzieci zostawiają przy łóżkach buty napełnione jedzeniem dla konia Mikołaja, a rano znajdują w nich prezenty.
DANIA, SZWECJA: Świąteczną tradycją jest gotowanie mlecznych deserów dla krasnali. Dzieci przygotowują ryż na mleku, doprawiany cynamonem i masłem. Świąteczne drzewko dekoruje się najczęściej kilka dni przed Wigilią, prawdziwymi świeczkami oraz zabawkami ze słomy i siana. Okres Bożego Narodzenia rozpoczyna się w Szwecji, podobnie jak w Polsce, cztery tygodnie przed Wigilią.
Szczególnie uroczyście obchodzi się dzień 13 grudnia – Dzień Świętej Łucji. W tym dniu z samego rana rozpoczyna się pochód dzieci odpowiednio przebranych. Dziewczynki ubierają się w proste, białe, długie sukienki. Niektóre z nich mają na głowie koronę ze świeczek, inne srebrny łańcuszek, a w rękach trzymają świeczki. Chłopcy przebierają się za krasnale i pierniczki lub zakładają długie koszule z papierowym, białym rożkiem na głowie, a w ręku mają gwiazdę.
Gra zespołowa „Świąteczna kostka” – dzieci rzucają kostką do gry. Liczba oczek, jaka wypadnie, odpowiada numerowi kartki z obrazkiem.
Ilustracje na kartkach dotyczące najważniejszych tradycji świątecznych, np.:
- kolędowanie,
- ubieranie choinki,
- składanie życzeń,
- pierwsza gwiazdka,
- pieczenie pierniczków,
- kalendarz adwentowy.
Omawianie kolejnych obrazków i pytanie dzieci o sposoby obchodzenia świąt w ich rodzinnych domach.
JAK WYKORZYSTAĆ PRZEDŚWIĄTECZNY CZAS Z DZIECKIEM?
Świąteczne wspomnienia to oczywiście również rodzinne wspólne przygotowania. Warto z dziećmi zastanowić się, w czym mogą być pomocni dla swoich rodziców. Wybierzmy takie czynności, które dzieci mogłyby wykonać, biorąc pod uwagę wiek i możliwości dziecka. Wówczas bez problemu dostosujemy rodzaj i zakres prac. W ten sposób dzieci poczują się bardziej zaangażowane i będą naprawdę pomocne w przygotowaniach świątecznych.
Wiele korzyści może przynieść również wspólne gotowanie. Bezpieczne środowisko, serdeczna atmosfera, kolędy, kuszące zapachy to niezapomniane wspomnienia dzieciństwa i znakomita okazja opowiadania o świątecznych zwyczajach oraz możliwość poznania nowych smaków potraw, zapachów świątecznych.
Pytania
Na czym polegają świąteczne przygotowania?
- W jaki sposób możemy pomóc rodzicom?
- Kto ubiera choinkę?
I na koniec proponujemy karty pracy:
https://drive.google.com/file/d/1sjdJEIVYZflogHTk4nhl5Z6mr5A8Ovws/view?usp=sharing
9.12.2021
Temat: Święta tuż, tuż .....
- Posłuchajcie bajki pt. "Komu potrzebne jest Boże Narodzenie " A. Galica
,, Pewnej ciemnej nocy, kiedy padał gęsty, biały śnieg, z nieba na ziemię wędrował mały Aniołek i niósł w ręce złoty dzwoneczek. Hop, hop, hop, hop – przeskakiwał Aniołek z płatka na płatek, aż znalazł się na ziemi. Spotkał go szary, pręgowany Kocur, który właśnie wyszedł na spacer.
- Co ty tu robisz? spytał Kocur Aniołka.
-Jak to co? Idę, żeby przypomnieć wszystkim, że są święta Bożego Narodzenia – odparł Anioł – będę głośno dzwonił moim dzwoneczkiem.
-A komu potrzebne są święta Bożego Narodzenia? – mruknął niechętnie Kot.
-Nie wiesz komu? – zdziwił się Aniołek i zadzwonił dzwoneczkiem.-
Wszystkim! Wszystkim potrzebne jest Boże Narodzenie – i znowu zadzwonił.
-Wszystkim – prychnął kocur. – Wszystkim, to znaczy komu?
-Och – westchnął Aniołek i usiadł na zaśnieżonym płocie – to długa historia. Święta Bożego Narodzenia potrzebne są choince, żeby mogła ubrać się w kolorowe bombki, i gwiazdkom, żeby mogły wyrosnąć na czubku choinek.
-I komu jeszcze? – zapytał zaciekawiony Kot.
-Jeszcze? – Aniołek zastanowił się chwilkę – Boże Narodzenie potrzebne jest mamusi, żeby ubrała się w najpiękniejszą sukienkę, i tatusiowi, żeby pokazał jaki jest mocny i przyniósł do domu największą choinkę, i dzieciom, które czekają na prezenty.
-I jeszcze? – dopytywał się Kot. – Po co jeszcze są te święta?
-Jeszcze po to – odparł Aniołek – żeby wszyscy spróbowali jak smakuje biały, wigilijny opłatek i żeby zaśpiewali kolędę: Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi.
-Tak zamruczał Kot – teraz już wiem, po co jest Boże Narodzenie.
A Aniołek powędrował dalej, głośno dzwoniąc swoim dzwoneczkiem”.
Rozmowa na temat treści opowiadania.
- Jaka była pogoda, kiedy Aniołek wędrował na ziemię?,
- Kogo spotkał Aniołek na ziemi,
- O co Kot zapytał Aniołka?,
- Komu potrzebne jest Boże Narodzenie?
2.Wykonanie karty pracy 1.
Pomaluj choinkę zieloną farbą. Wykonaj kulki z kolorowej krepiny.
Po wyschnięciu ozdób choinkę według własnego pomysłu używając kulek wykonanych z kolorowej krepiny.
Podczas wykonywania zadania słuchamy piosenki pt.,,Zbliżają się święta”.
https://www.youtube.com/watch?v=8Yn5h-VZ0ro
Zopbaczcie prezentację i posłuchajcie wiersza T. Kubiaka pt.,,Wieczór wigilijny”.
https://www.youtube.com/watch?v=hhBBSkYmJeM
Rozmowa na temat treści wiersza i prezentacji.
- Kiedy rozpoczynamy wieczerzę wigilijną?,
- Czym przykry jest stół?,
- Co wkładamy pod obrus?,
- Jakie potrawy stawiamy na stole wigilijnym?,
- Czym dzielimy się podczas wieczerzy?,
- Co składamy sobie podczas Wigilii?,
- Co należy do tradycji Świąt Bożego Narodzenia?,
(ubieranie choinki, przygotowywanie potraw wigilijnych, wypatrywanie pierwszej gwiazdki, wkładanie sianka pod obrus,
spożywanie wieczerzy wigilijnej, puste miejsce dla nieobecnych, dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, obdarowywanie się prezentami, śpiewanie kolęd, udział w pasterce).
- Zabawa ruchowo-naśladowcza pt.,,Przedświąteczne porządki”.
Uczestnicy zabawy naśladują czynności wykonywane podczas sprzątania (ścieranie kurzu, odkurzanie, mycie podłogi, pranie firanek, mycie okien, wieszanie firanek itp.).Przypominamy dzieciom o tym, że ze względów bezpieczeństwa takie czynności mogą wykonywać tylko w obecności osoby dorosłej.
5.Wykonanie kart pracy.
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fprzedszkolankowo.pl%2F...
8.12.2021r
Temat: Cuda na choince
Posłuchajcie wiersza Czesława Janczarskiego „Choinka w przedszkolu”.
„Choinka w przedszkolu”
Kolorowe świeczki,
kolorowy łańcuch.
Wkoło choineczki
przedszkolacy tańczą.
Serduszko z piernika,
pozłacany orzech.
Ciepło jest w przedszkolu,
chociaż mróz na dworze.
Za oknami – wieczór,
Złota gwiazdka błyska.
Bawi się w przedszkolu,
dziś rodzinka bliska.
Dziadzio siwobrody
wędruje po dworze.
Niesie do przedszkola
podarunki w worze.
AUTOR: Czesław Janczarski
Uważnie słuchanie tekstu czytanego czytanego przez rodzica, zapamiętywanie informacji z wiersza
Rymowanka „Wesoły łańcuch” - podawanie nazw ozdób choinkowych - stworzenie żywego łańcucha podczas powtarzania tekstu: "Zobaczcie jak się cieszymy, kiedy łańcuch tworzymy"
- dzieci podają słowa kojarzące się ze świętami Bożego Narodzenia, mogą też uzasadniać swoją wypowiedź budując zdania.
"Nasza choinka" - praca plastyczna wg inwencji twórczej dzieci. Wykorzystajcie materiały takie, jakie macie w domu. Może to być praca plastyczna (narysowana, wysypana np. makaronem i pomalowana, wyklejona przyprawami kuchennymi lub przestrzenna.
Podzielcie się waszymi wytworami na zdjęciach :)
6.12.2021r.
Temat: Witamy Mikołaja
https://www.youtube.com/watch?v=0eRHMwGtoC0
7.12.2021r.
Temat: Portrety św. Mikołaja
„A kuku!” – zabawa– opisywanie postaci św. Mikołaja.
Ćwiczenia poranne.
„Pomocnicy św. Mikołaja” – zabawa –rozwijanie umiejętności reagowania
na określony sygnał.
„Portret” – zabawa dydaktyczna – rozumienie znaczenia
pojęcia „portret”.
„Portrety św. Mikołaja” – praca plastyczna
według instrukcji słownej,
„Worek św. Mikołaja”– zabawa –rysowanie po śladach.
Zobaczcie filmik o Św . Mikołaju
https://www.youtube.com/watch?v=bprFiRbv_Ns
Bajka o św. Mikołaju
Tam gdzie polarna świeci zorza
na końcu świata za morzami
gdzie śnieg zasypał wszystkie drogi
mieszka Mikołaj z aniołkami
Tam na choinkach migocą gwiazdy
Mikołaj mieszka w chatce małej
Krasnale pasą renifery
Na śnieżnych łąkach, na polach białych.
Tak jak rodzynki w świątecznym cieście
Gwiazdy migocą między chmurami
dzieją się cuda, plotą się baśnie
Kolęda pachnie migdałami
Kolęda pachnie migdałami
Przywieź dobry Mikołaju pod naszą choinkę
dla mnie pieska, rower, piłkę a dla mamy szminkę
Jeszcze konia na biegunach dla mojego brata
i samochód, który bardzo chciałby mieć mój tata
A dla dziadka przywieź proszę książkę z obrazkami
Dziadek będzie mi z niej czytał bajki wieczorami.
Wstążki, wstążeczki błyszczące
gwiazdy, gwiazdeczki świecące
Na święta, na święta
Wesoła kolęda dla wszystkich dzieci kolęda
Na święta, na święta
Wesoła kolęda dla wszystkich dzieci kolęda
Dzwonki, dzwoneczki dźwięczące
Choinki lasem pachnące
Na święta, na święta
Wesoła kolęda na całym świecie kolęda
Na święta, na święta
Wesoła kolęda na całym świecie kolęda
Daleka droga w zimowym lesie
a sanie takie wielkie
przed reniferem aniołek niesie
maleńką latarenkę
Sypią się piórka z anielskich skrzydeł
I słodko pachnie kolędą
Razem z aniołkiem święty Mikołaj w noc wigilijną przybędą
Razem z aniołkiem święty Mikołaj w noc wigilijną przybędą
15.04.2021 r
Temat: Las
|
- „Dźwięki lasu” – tworzenie i odtwarzanie dźwięków, kojarzenie dźwięków, które można usłyszeć w lesie.
- „Wielki las” – stworzenie makiety lasu bądź namalowanie jej na folii .
Rozróżnianie kolorów, nazywanie ich, eksperymentowanie dostępnymi materiałami.
Ciekawe strony: https://www.youtube.com/watch?v=LpTAMwoA5Vw – bajka „Czerwony Kapturek”
https://www.youtube.com/watch?v=z6sW6jG8eQY- odgłosy lasu
https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg – odgłosy lasu
14.04.2021 r
Temat: Co można policzyć w lesie
„Układamy szyszki” – samodzielne układanie wzoru z szyszek, odtwarzanie układu elementów, kontynuowanie rytmów.
- „Wiekowe drzewo” – układanie kół od największego do najmniejszego.
- Zabawy na powietrzu, spacer do lasu bądź parku
- „Co policzy pan leśniczy”
13.04.2021 r
Temat: Leśne szlaczki
Zabawa kooperacyjna „Leśne szlaczki” – tworzenie układów przestrzennych wg podanej instrukcji.
Rozumienie znaczenia określeń: na, pod, nad, obok, za
- Leśniczy – przypomnienie i utrwalenie wiadomości
- Zabawy na powietrzu, spacer do lasu bądź parku
Ciekawe strony: https://www.youtube.com/watch?v=8CPBoIHPGtc
– bajka „Leśniczy i sarenka”
12.04.2021r
Temat: Strażnik lasu
-Gimnastyka paluszkowa „Praca leśnika” – rytmizowanie treści wyliczanki, wskazywanie kolejnych palców dłoni
- Leśniczy – oglądanie bajki edukacyjnej- rozmowa na temat treści
- Zabawy na powietrzu, spacer do lasu bądź parku
09.04.2021r
Temat: Ekokonstrukcje
- "Nie wyrzucaj, wykorzystaj - zabawa manipulacyjna.
Dzielenie się pomysłami z rodzicami.
- Ekoprzestrzeń - zabawa polastyczno - konstrukcyjna.
Tworzenie konstrukcji z surowców wtórnych.
- Oglądanie bajki pt. "Segregujemy "
- Zabawy na świeżym powietrzu
|
Ciekawe strony: https://www.youtube.com/watch?v=uWLFOUKkzG
|
Temat: Przyroda nam dziękuje
08.04.2021r
|
|
- „Bioodpady” – pogadanka , prezentowanie swoich pomysłów. - „Co pasuje?” – rozpoznawanie znaczenia kolorów pojemników na odpady. Porządkowanie przedmiotów jedno i wielokrotnego użycia. |
Temat: Policz się ze śmieciami
07.04.2021r
- "Dieta śmieciojadów" - wskazywanie przedmiotów niepasujących do pozostałych.
- Kto więcej” – zabawa matematyczna, klasyfikowanie przedmiotów ze względu na tworzywo, z którego zostały wykonane (plastik, papier, szkło)
Ciekawe strony: https://www.youtube.com/watch?v=p60yNIYrYxE
Temat : Segregujemy śmieci
06.04.2021r
- Słuchanie wiersza pt. "Segregacja"
- Konstruowanie "Śmieciojada" - praca polastyczno - konstrukcyjna
Ciekawe strony:
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
WESOŁEGO ALLELUJA :)
Z okazji Wielkanocy, niech życzenia nabiorą mocy
W sercu pogody, a w dyngusa dużo wody!
Miłość i pokój niech goszczą u Was dnia każdego
Niech każdy dzień przyniesie coś pięknego
29.03 - 02.04.2021r
Temat: Zbliża się Wielkanoc – przedświąteczne przygotowania
• „Kącik wielkanocny” – zorganizowanie ekspozycji w domu, dostrzeganie piękna wytworów sztuki ludowej związanych z Wielkanocą
• Posłuchacie bajeczki pt. „Bajeczka wielkanocna”
https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU
• „Barwne pisanki” – poznacie
różne techniki zdobienia jajek
Strony
