Ramowy rozkład dnia
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
Realizacja podstawy programowej odbywa się od godziny 7.00 do 12.00.
6.30 – 7.00 – Zabawy i prace podejmowane z inicjatywy dzieci oraz inspirowane przez nauczyciela.
7.00 – 8.15 – Gry i zabawy dydaktyczne, tematyczne, konstrukcyjne oraz zabawy dowolne. Prace na rzecz grupy, pomoc w przygotowaniu do zajęć. Praca indywidualna z dziećmi.
8.15 – 8.30 – Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych – organizowanie warunków do kształtowania prawidłowej postawy ciała.
8.30 – 9.00 – Przygotowanie do śniadania i śniadanie - wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych związanych ze spożywaniem śniadania.
9.00 – 9.45 – Zajęcia edukacyjno – wychowawcze realizowane wg Programu wychowania przedszkolnego - stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy, myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych. Tworzenie okazji do obserwowania, eksperymentowania, odkrywania, stwarzanie warunków do podejmowania przez dzieci zabaw badawczych i konstrukcyjno-technicznych.
9.45 – 11.15 – Zorganizowane i swobodne zabawy na świeżym powietrzu, spacery i wycieczki, obserwacje przyrodnicze, prace porządkowe, ogrodnicze. Tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej. Zabawy terenowe z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej - obserwowanie przyrody z uwzględnieniem zmian zachodzących w cyklu czterech pór roku.
11.15 – 11.30 – Przygotowanie do drugiego śniadania – czynności higieniczne - przyzwyczajanie dzieci do codziennych zabiegów higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych przed posiłkami.
11.30 – 12.00 – Drugie śniadanie – kształtowanie nawyków prawidłowego odżywiania się, wyrabianie samodzielności, przestrzeganie zasad kulturalnego zachowywania się przy stole. Samodzielne i rzetelne wykonywanie zadań dyżurnego.
Rozszerzenie realizacji podstawy programowej
12.00 – 13.45 – Przygotowanie do odpoczynku i odpoczynek w miarę indywidualnych potrzeb dzieci młodszych, słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej.
12.00 – 12.45 –Zabawy o nieznacznej aktywności umożliwiające odpoczynek dzieciom starszym – zapewnienie rożnych form relaksu w sali.
12.45 – 13.45 – Sytuacje edukacyjne i wychowawcze organizowane przez nauczyciela - rozwijanie indywidualnych cechy, zdolności i zainteresowań. Praca indywidualna lub w małych zespołach. Zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci.
13.45 – 14.00 – Przygotowanie do obiadu - czynności higieniczne - przyzwyczajanie dzieci do codziennych zabiegów higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych przed posiłkami.
14.00 – 14.30 – Obiad - pokonywanie uprzedzeń do niektórych potraw, opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia, prawidłowe posługiwanie się widelcem, przyjmowanie odpowiedniej postawy przy stole.
14.30 – 16.30 – Kontynuacja działalności edukacyjnej – słuchanie literatury dla dzieci, zabawy ruchowe, zabawy i gry dydaktyczne i stolikowe, utrwalenie wprowadzonych wierszy i piosenek, ćwiczenia gramatyczne, słownikowe, zabawy logopedyczne. Praca wyrównawcza, indywidualna i w małych zespołach. Zabawy dowolne wg zainteresowań. Zabawy w ogrodzie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.